mandag den 24. november 2008

ny Spil i undervisningen

Hvorfor bruge computerspil i undervisningen

Vi har læst om pædagogiske og psykologiske aspekter om børn og hvordan forskellige medieprodukter påvirker dem, i forhold til læring. På baggrund af dette valgte vi at det skulle være computerspillet vi ville gå i dybden med.

Nu om dage spiller børn jo mere og mere og derfor vil vi hurtigt fange børnenes interesse. Der er blevet forsket i, at computerspil i undervisningen, vil øge motivationen hos eleverne, da de virkelig engagerer sig i arbejdet omkring et computerspil og at det skaber et spændende indlæringsmiljø.

Børn lærer mest, når de er aktive, nysgerrige og drevet af lysten til at lære.
Legen er børns primære flow-oplevelse, og man lærer mest effektivt, når man er i flow, fordi hjernen er sådan indrettet, at den bedre husker de ting, man har lært under nydelsesfulde omstændigheder. En flowaituation er desuden kendetagnet ved, at man er tilpas udfordret, det vil sige, at ens kompetencer matcher de udfordringer, man står overfor. Derfor har vi valgt at have forskellige sværhedsniveauer i vores computerspil, så vi ikke taber nogle. Hverken de dygtigt børn, der ellers ville komme til at kede sig, eller de mindre dygtige børn, der ellers ville opfatte spillet som for svært.

Imellem kan være vanskeligt at få eleverne til at leve sig ind i de forskellige fag, men computerspil vil i mange situationer kunne være en døråbner til at komme i dialog med eleverne,

I folkeskolerne handler det om at udvikle skoleelevernes forestillingsevne, erkendelse og lyst til at lære og her ville computerspillet være et ideelt arbejdsværktøj. Mange spil foregår f.eks. i en urealistisk verden, og det betyder at børnene derfor skal leve sig ind i en fantasiverden. Og i og med at computerspil allerede som udgangspunkt er en af børnenes passioner vil de finde det interessant og have lysten til at spille og derved lære! De vil have en øget interrese for spillet, da det er deres mulighed for at slippe for bøgerne og tavleundervisningen for en stund. De lærer, mens de spiller - ikke efter instruktion eller ved hjælp af manualer. Derved kan vi konkludere at vores computerspil er et edutainmaint medieprodukt.

Ved traditionel undervisning taler læreren 60-80 procent af tiden, men ved computerspil er det via elevernes egne aktiviteter, at der opnås læring. Så selv om læreren fortsat skal styre undervisningen, giver computerspillene mulighed for en højere grad af aktiv læring end traditionelle undervisningsmidler. Det vil komme de ikke bogligt stærke elever til gode, da de ofte er yderst kompetente, når det gælder indlæring af computerspil. Derfor styrker brugen af computerspil disse elevers selvværd, fordi det pludselig er dem, der er eksperter og bliver spurgt til råds af både andre elever og lærere. De oplever respekt og at blive taget alvorligt.


Derfor har vi valgt at have forskellige sværhedsniveauer i vores computerspil, så vi ikke taber nogle. Hverken de dygtigt børn, der ellers ville komme til at kede sig, eller de mindre dygtige børn, der ellers ville opfatte spillet som for svært.

kilder: http://www.bupl.dk/internet/boernogunge.nsf/0/3BB22E20A9C6F8BCC1256EBC0032485B!OpenDocument
http://www.spilundervisning.dk/10grunde.asp

Ingen kommentarer: